Med fakta på bordet blir dette oppfordringen til Kongsvingers innbyggere når byen nå skal utvikles frem mot 2050.
Som et ledd i byutviklingsprosjektet Kongsvinger2050, gjennomførte Kongsvinger kommune i samarbeid med Statens vegvesen en trafikkundersøkelse i juni i år. Målsetningen er å få fakta for trafikkmønsteret til og fra, i og gjennom byen som et grunnlag når fremtidens Kongsvinger nå planlegges.

– Det er viktig for oss å få på plass et tallgrunnlag for trafikkmønsteret, slik at vi har fakta i planleggingen når vi nå «knar» strategien for hvordan byen skal se ut, fungere og utvikles de neste tiårene, sier rådgiver Hilde Nygaard i Kongsvinger kommune.
Trafikkundersøkelsen ble gjennomført en en tirsdag og en lørdag i sommer, og totalt rundt 80 frivillige registrerte biler, gående og syklende på ulike tellepunkter i og rundt byen.
Vi bor sentralt
Hele 70% av Kongsvingers befolkning bor innenfor en radius på 2 km fra Kongsvinger bru, som i følge Ingrid Øvsteng i Statens vegvesen innebærer at utgangspunktet for at flere skal kunne ta byen i bruk til fots eller med sykkel er veldig bra.
– Tallene viser at det er mange korte bilturer internt i byen, og dersom det legges til rette for det bør det være mulig å erstatte bilen med sykkel eller bena fremover, sier Øvsteng,
Endret trafikkmønster
Rapporten viser naturlig nok en endring i trafikkmønsteret i og rundt Kongsvinger etter at nye E16 var klar. Ved Vangen er det registrert en nedgang på 66%, mens Gjemselund bru og Kongsvinger bru har en nedgang på hhv. 41% og 20%.
– Vi ser at trafikken på sentrale sentrumsgater har gått ned, vi får bekreftet at mange bruker bilen på mange korte strekninger mellom bydelene, og at vi har få eller ingen kapasitetsproblemer gjennom byen. Dette er noen av de viktige elementene vi tar med oss fra rapporten videre i strategiarbeidet, sier Nygaard, og utdyper:

– Dette handler også om arealbruken vår. I de åpne prosessene vi nå kjører er de klare tilbakemeldingene fra befolkningen at flere ønsker at byen skal tilrettelegges bedre for gående og syklende.
Hun mener at det igjen kan bety å styrke sentrumshandelen, at man ønsker å plassere større bedrifter sentralt i byen, og at gatene og byen tilrettelegges slik at det blir trivelig og enkelt å gå og sykle mer.
Stor svensketrafikk fra Kongsvinger
Tallene fra undersøkelsen at det er Kongsvingers befolkning som står for størsteparten av trafikken mot Sverige på lørdagene. Hele 64% av trafikken kommer fra Kongsvinger, mens 25% var gjennomkjøring på E16 fra Skarnes.
Dette er et viktig signal for både politikere og administrasjon når de skal iverksette tiltak, planlegge arealbruk og stimulere til økt handel i Kongsvinger.
Planlegger for et aktivt og godt byliv
Det viktige for kommunen nå har vært å få fakta på bordet når det gjelder trafikkmønsteret, og konklusjonen er at utgangspunktet for Kongsvinger er veldig godt.
Hanne Finstad i Statens vegvesen mener at Kongsvinger er i en heldig posisjon.
– Byen er veldig samlet og en stor andel av befolkningen bor nær sentrum. Potensialet er dermed stort dersom man gjør det triveligere for folk å gå og sykle til og i sentrum, mener hun.
– Nå når vi har fått fakta på bordet, blir det enklere for oss å prioritere og hvordan vi skal skape det gode bylivet folk ønsker, og hvilke gater som skal prioriteres for myke trafikanter, forteller Nygaard.
I løpet av kort tid lages det nå 100 nye sykkelparkeringer på ulike steder i sentrum, og i 2050-perspektivet er det i forslaget tegnet inn hele tre sykkel- og gangbruer over elva, så ambisjonene om å skape et mer samlet by der flere skal gå og sykle er tydelig.
Oppfordrer alle til å engasjere seg
Kongsvinger kommune er opptatt av å involvere hele befolkningen når de nå skal planlegge byen de neste tiårene, og alle gis nå mulighet til å si sin mening.
– Vi kjører nå mange aktiviteter og åpne møter frem mot 5.november. Det er Bylab i Servicetorget der både politikere og folk fra administrasjonen er til stede, det er åpent møte kl 18 på onsdag, og vi inviterer alle til bylunsj i Gågata 5.november. Jeg oppfordrer alle til å benytte denne muligheten til å komme med sine innspill og meninger nå, avslutter rådgiver Hilde Nygaard.
Hør hva rådgiver Hilde Nygaard sier om byutviklingsprosjektet Kongsvinger2050: