Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

Vi kjøper mer fin vin og øl

Tallene fra Vinmonopolet i Norge for 2016 viser et relativt stabilt salg for fjoråret, men sammensetningen i produktene viser at nordmenns drikkevaner er i endring. På landsbasis selger Vinomonpolet 81,3 millioner liter, som er en nedgang på 1% fra året før. Den største relative endringen mellom produktgruppene nasjonalt har faktisk alkholfrie produkter, som øker med 25%.

Mittkongsvinger.no har hatt en prat med daglig leder Monica Sørpebøl Arnesen hos Vinmonopolet i Kongsvinger om utviklingen av salg og produktsammensetningen.

Ølinteressen øker

– Vi ser en endring i at folk er mer opptatt av både mat og helse. Det vises blant annet ved at folk spiser mindre rødt kjøtt, som innebærer at etterspørselen etter røde viner går noe ned. Mange spiser mer lyst kjøtt og fisk, og vil gjerne da ha lettere viner som hvitvin og rosévin, forteller Monica Sørpebøl Arnesen.

Samtidig er det en økende interesse for nye øltyper både fra de tradisjonelle bryggeriene, men de erfarer at øl fra mikrobryggerier også har en klar oppsving.

– Vi har fordypet oss og tatt ekstra kurs for å ha god kunnskap om øl. Vi opplever at folk er veldig nysgjerrige og ønsker å vite mer om ølsorter. Noen vil også prøve noe nytt og utradisjonelt, og vil også ha øl som passer til dessert, så vi ser en tydelig endring hos kundene våre, sier hun.

– Hvorfor mener du det er en slik endring i etterspørselen?

– Folk har blitt mye mer interessert i mat. Venner har mat- og vinklubber, og inviterer hverandre til gourmetmiddager, og man velger både råvarer og drikkevarer med omhu. Mange ber oss om råd og tips, og setter pris på vår varekunnskap, kan hun fortelle.

Fil 11.01.2017, 19.00.07
Monica Sørpebøl Arnesen hos Vinmonopolet i Kongsvinger kan fortelle at folk er nysgjerrige og ønsker mer kunnskap, samtidig som det er mer fokus på helse og økologiske produkter. Foto: Irén Carlstrøm.

 Flere norske og svenske kunder vil ha fin vin

Vinmonopolet i Kongsvinger er en såkalt kategori 3-butikk, som innebærer at de har 650 produkter i sitt sortiment, mens de største butikkene i kategori 7 har et vareutvalg på 1850 produkter. I tillegg til de produktene som ligger fast innenfor sin kategori kan de respektive butikkene plukke ut noen produkter på sin lokalliste ut fra hva markedet etterspør i området.

– På landsbasis er vi en av de kategori 3-butikkene som har størst andel såkalt «fine wine» i antall solgte litere på lokallista, og det tyder på at folk i området er interessert i gode viner, forteller Monica.

– Hvorfor tror du de er slik?

– Det er nok flere årsaker til det. Som sagt er det stadig flere som har vennelag der det lages god mat, og de ønsker viner som hører til. I tillegg er det en større interesse for å kjøpe lagringsviner. Vi håndplukker ut fra lista og bytter ut regelmessig, så kundene våre vet at vi er godt oppdaterte, og har produktene de ønsker i hylla når de kommer, forteller hun.

Vinmonopolet i Kongsvinger erfarte en liten nedgang på 1% i totalt antall solgte liter i 2016, som er i tråd med utviklingen på landsbasis. Monica Sørpebøl mener at handlemønsteret har satt seg, og at salget vil ligge på et relativt stabilt nivå for utsalget i Kongsvinger.

Nærheten til Sverige gjør at en del velger å reise over grensen for å spare noen kroner i avgift, men det er også noen produkter svenskene kommer til Norge for å kjøpe.

– Når det gjelder de dyrere vinene og champagne ser vi faktisk at vi har svenske kunder som tar turen til Kongsvinger for å handle her, sier hun.

– Hvordan er det mulig?

– Avgiften beregnes ut fra alkoholprosenten, og dermed gjør avgiften ikke så stort utslag på de dyrere produktene. Når kundene i tillegg får vår varekunnskap, opplever de nok at de får en bedre serviceopplevelse, forklarer hun.

Mye vodka og nye kombinasjoner

Hedmark har sammen med Trøndelagsfylkene en stor omsetning av vodka. I tillegg til at det kanskje er en tradisjon i disse fylkene, ser Vinmonopolet i Kongsvinger at det også er flere som vil lage sine egne likører, som krever vodka som en ingrediens.

– Det er faktisk en del som lager sin egen eggelikør til jul, og da trenger de vodka, forklarer Sørpebøl Arnesen. 

Ellers ser Sørpebøl Arnesen at folks spisevaner også endrer kjøpsmønsteret på Vinmonopolet, og spesielt yngre mennesker er åpne for å åpne nye kombinasjoner.

– Vi ser at flere yngre mennesker fatter interesse for portvin, som gjerne er fint til tapasretter, og sherry til sushi er også en stadig mer populær variant, forteller hun.

Kundene søker mer kunnskap

Monica Sørpebøl Arnesen tror at endringer i folks interesse for mat og drikke fortsetter fremover, og at folk vil fortsette å utforske nye  produkter fra Vinmonopolets hyller i året som kommer.

– Hva mener du om trendene i 2017?

– Jeg tror fortsatt det vil være fokus på helse, økologiske produkter og sukkerinnhold. Jeg tror også at ølinteressen fortsetter, og at det blir større nysgjerrighet på litt annerledes produkter. Vi ser blant annet at det kommer litt mer spesielle produkter, som for eksempel vin fra Ungarn som er produsert på leirkrukker, og utdyper: 

– Folk blir også mer bevisste på miljø og økologiske produkter, og stadig flere spør og ønsker mer kunnskap. Vi går jevnlig på kurs for at vi skal ha solid kunnskap og kunne gi god veiledning, avslutter Monica Sørpebøl i Vinmonopolet i Kongsvinger.

Fil 11.01.2017, 18.58.18
Interessen for øl blir stadig større, og de ansatte i Vinmonopolet i Kongsvinger går på kurs jevnlig for å gi kundene gode råd. Foto: Irén Carlstrøm