Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

Mittkongsvinger.no mener: – Det har tatt lang tid for alle å bli enige

Mandag inviterte Kongsvinger Høyre til åpent møte om samferdsel i Høgskolebygget i Kongsvinger. Statssekretær Tom-Christer Nilsen var også invitert, og han fikk mange gode innspill fra politikere og representanter fra næringslivet i regionen om hvor viktig utbygging av E16, raskere tog og elektrifisering av Solørbanen er for utvikling i Kongsvinger-regionen.

fil-21-09-2016-08-06-34
Statssekretær Tom-Christer Nilsen hadde ikke med seg lovnader om noe, men lyttet til innspillene fra regionen. Foto: Irén Carlstrøm

Utdrag fra innleggene til Yngve S. Andreassen i K+, Trond Hagerud i Mapei, ordfører Sjur Strand i Kongsvinger og Høyres Eli Wathne, samt statssekretærens oppsummering ser du i filmen nederst i artikkelen. 

Trond Hagerud, som er administrerende direktør i Mapei AS og styreleder i 7 sterke, har et veldig godt poeng når han karakteriserer E16-prosessen som et «skrekkens eksempel» på veiutbygging. 

Veien som ikke møttes og som ikke ble ferdig

fil-21-09-2016-08-07-10
Det var en frustrert Trond Hagerud som mente byggingen av E16 er et skrekkens eksempel på veibygging. Foto: Irén Carlstrøm

– Man bygger som om dette er fire enkeltstående veier, og på grunn av den økte trafikken på strekningen har blitt mange rundkjøringer, 40-soner og fartsdumper innimellom traktorer og skolebarn. Dette er en helt fortvilet situasjon for næringslivet. Dette er veien som ikke møttes og veien som ikke ble ferdig! sa en tydelig frustrert Hagerud da han holdt sitt innlegg på møtet.

Det ble poengtert av flere på møtet at E16 (den gang RV2) var med i Nasjonal Transportplan (NTP) allerede i 1998, og at det er liten forståelse for at gjenstående utbygging av strekningen på drøye 3 mil i sin helhet ikke er med i planen som nå rulleres, og som gjelder for perioden frem til 2029.

Flere nikket også bekreftende i salen da Yngve S. Andreassen i K+ ga uttrykk for at Jernbaneverkets planer er mer enn bra nok for Kongsvinger-regionen.

fil-21-09-2016-08-07-57
Ynge S. Andreassen med et klart innspill til statssekretæren: «Ikke kutt noe så er vi fornøyd»! Foto: Irén Carlstrøm

– Pakken som Jernbaneverket har lagt frem er ganske bra. En middels ramme er helt ok. Både elektrifiseringen av Solør-banen og tømmerterminalen som kan flyttes lenger nord med en tilsving kan spares inn i løpet av kort tid. Det er lett å regne hjem, og det er allerede foreslått. Det eneste du trenger å gjøre er å ikke kutte noe på det som er foreslått, sa Andreassen rettet mot statssekretæren. 

Fra soloutspill til helhetlig arbeid?

Møtet på mandag var i regi av Kongsvinger Høyre, men politikere fra andre partier fra Kongsvinger var også til stede. Kjell Arne Hanssen i FrP, Margrethe Haarr i SP, Helge Thomassen i PP og ordfører Sjur Strand i AP – alle fra Kongsvinger, var til stede og flere kom med gode innspill til statssekretæren.

Det er et godt tegn at det er forståelse for og enighet om å stå tverrpolitisk sammen om å kjempe for utvikling i Kongsvinger-regionen. Det er også veldig positivt at både K+ ved Yngve S. Andreassen og 7 sterke ved Trond Hagerud sammen representerte næringslivet på møtet med statssekretæren i går. 

Slik har det ikke alltid vært.

Uten å gå i detaljer vet vi at den interne prosessen i regionen opp gjennom årene både når det gjelder trasévalg av E16, fokus på politiske prosesser med bred enighet og et samstemt næringsliv organisert gjennom ett felles talerør, ikke kan karakteriseres som om at «alle har vært enige».

Vi aner en begynnende erkjennelse av at for å få til gode prosesser som skaper utvikling i hele regionen, så man man tenke på og snakke for hele regionen.

Eli Wathne (H), mente at næringslivet er gode på å skape arbeidsplasser, og at politikerne må støtte opp og legge forholdene til rette for at næringslivet skal være konkurransedyktig. Foto: Irén Carlstrøm

Befolkning og næringsliv vil ha tverrpolitisk handling

Det er hevet over enhver tvil at prosessen om trasévalg i Sør-Odal skapte forsinkelser i E16-utbyggingen og bidro til at regionen fremsto som et veldig uorganisert lag, der enkelte av lagspillerne fikk gjøre som de ville uten at de andre reagerte. Siden regionen ikke hadde en tydelig lagleder som så helheten og sørget for at alle forsto viktigheten av å spille på samme lag, ble det stang ut i mange år.

Dersom et tverrpolitisk team fra hele regionen sammen med næringslivet hadde sørget for å ha på seg regiondrakta i dette arbeidet, og sammen hadde brukt alle kanaler for å nå gjennom med en omforent løsning til beslutningstakere i departement, komiteer, til statsråder og statssekretærer, så hadde man ihvertfall gitt uttrykk for at en samlet region sto sammen og var enige om veien videre – bokstavelig talt. 

Vi får ikke endret tidligere handlinger og prosesser, men vi må lære av dem og unngå å handle på samme måte fremover.

Nå er oppfordringen til alle politikere i Kongsvinger-regionen at dere må vise – gjennom ord og handling – at dere står sammen om også andre store, viktige oppgaver som utdanning, næringsliv og arbeidsplasser, som har stor betydning for hele regionen.

Det er jo lett å være enige om samferdsel, for det gavner alle kommuner i regionen. Det samme gjelder for eksempel høgskoleutdanning og sykehus. Når det gjelder saker som krever prioriteringer som er viktig for hele regionen, men som kanskje ikke politikere i hver kommune umiddelbart anser som viktig, gjenstår det å se om de kan utvise godt lederskap og tenke og handle tverrpolitisk på vegne av hele regionen.

Det samme gjelder næringsutviklingsaktørene. Det er avgjørende for næringsutviklingen i regionen at aktører som K+ og 7 sterke jobber tett sammen for å utnytte potensialet i den samlede kompetansen, nettverket og kraften de har.

For å bruke en aktuell metafor denne uka må aktørene trene sammen, og skal vi få kraft i laget må de spille hverandre gode. Vi har hatt altfor mange aktører som har spilt sitt eget spill på en liten del av banen, og vi vinner ikke kamper med å drible lagspillerne.

Nå må færre aktører jobbe sammen, gjøre seg tilgjengelige og synlige, og vise gjennom handling at de sammen har en sterk og tydelig stemme på vegne av næringslivet i regionen. Og det gjelder ikke bare i samferdselssaken. Næringslivet trenger et samordnet og kompetent apparat som jobber på vegne av alle næringer, fra de små til de store, i hele regionen.

Det må svelges noen kameler

Alle enige om at E16 må bli ferdig. Alle enige om at vi må få tog som går raskere og som har mer kapasitet. Alle er enige om at Kongsvinger-regionen kan bli et nytt nav som hjelper Norge å avlaste Oslo-regionen. Det er lett for alle å være enige om det nå.

Men det er først når vi aksepterer å tape egne enkeltsaker som først og fremst gavner oss selv, vår bedrift eller vår kommune, til fordel for en løsning som er det beste for hele regionen, at vi virkelig kan si at «alle er enige».

La oss da alle også være enige om at vi fremover viser i praksis at vi har løsningene og handlekraften i fellesskap, og ikke hver for oss. Det må svelges noen kameler for å få til en utvikling som alle er enige om at regionen trenger. Er det vilje til det?

Vi kan være forsiktig optimistiske. Det ser ut som om politikerne endelig forstår at det er smart å ta eventuelle debatter bak lukkede dører og fremstå offentlig med enighet i fellesskap.

Kan vi også ane at det er handlekraft bak tankene? Det er mange prosesser som tyder på det. Byregionprosjektet med fokus på utdanning og arbeidsplasser, og som har utarbeidet en ny næringsstrategi for hele regionen; flere industribedrifter som går godt og vokser; Høgskolesenteret som får mer ressurser og oppmerksomhet; K+ som har styrket sin stab for å få skape nytt næringsliv.

Til sammen skaper disse prosessene forventning om en positiv utvikling for regionen. Og det kan vi alle være enige om at vi vil ha.

Hør hva næringslivet og politikere sa da statssekretær Tom-Christian Nilsen var på besøk mandag: 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *