Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

Knashaug om buss til Gardermoen: – Ta ned frekvensen på bybussen i Hamar

Det var en hyggelig tone, men lovnadene satt langt inne da direktør Arne Fredheim og områdesjef Tom Sagen presenterte deler av tiltaksplanen for Hedmark Trafikk i kommunestyret torsdag.

I tillegg til den mye omtalte strekningen Kongsvinger-Gardermoen, var det også fokus på bybusslinjene. Det foreslås å strekkes bybussenopp mot 15 km, som innebærer at man kan få med Roverud innen bybusstilbudet. Dette ble tatt godt i mot av politikerne i Kongsvinger.

Argumentasjonen for at det blir vanskelig å drifte en effektiv rute mellom Kongsvinger og hovedflyplassen, er lønnsomheten.

hedmarktrafikk
Direktør Arne Fredheim i Hedmark Trafikk (t.h) mener at man må få tilført mer midler dersom det skal opprettes en bussrute mellom Kongsvinger og Gardermoen. Områdesjef Tom Hagen til høyre. Foto: Irén Carlstrøm

– Det trekkes frem at det er behov for et busstilbud til Gardermoen blant annet fordi det er mange som jobber der. Dere må  huske på at Gardermoen er åpent 24 timer i døgnet 365 dager i året. Da monner det ikke å ha noen avganger på morgen og ettermiddag, sa Fredheim.

Må få tilført mer midler

Han understreket at strekningen Kongsvinger-Gardermoen ikke ligger inne i planen, og at det ikke finnes finansering for å drifte strekningen.

– Vi har både busser og sjåfører, men dette handler om økonomi, og dersom vi ikke får tilført mer midler må vi prioritere vekk noe annet, fortsatte han.

Hedmark Trafikk understreker at det er togforbindelsen som er styrende for bussruter i fylket. På strekninger der det er gode togforbindelser, trekkes busstransporten ned.

– Målet er å øke belegget på bussrutene, og da må vi justere ruter og tilbudene, og samtidig er det et mål med økt kollektivtransport der man kan konkurrere med bilen, sa Tom Sagen.

– Ta ned frekvensen på bybussen i Hamar

Ole Martin Knashaug (AP) utfordret Hedmark Trafikk på omprioriteringer ved å ta ned frekvensen på andre strekninger, for eksempel på bybussen i Hamar, som går hvert kvarter.

– Kvartersfrekvenser er det beste vi har, og vi kan ikke fjerne det tilbudet. Dette er ikke en god tilnærming, så da må i stedet ha mer midler, repliserte Fredheim.

Knashaug fremhevet nok en gang at Gardermoen har store ringvirkninger for hele Kongsvingerregionen, og det derfor er et stort behov for å få på plass et busstilbud.

– Vi må huske på at et busstilbud ikke bare er viktig for pendlerne, men vi har faktisk også en del som har vært utenfor arbeidslivet og som er i NAV-systemet. Mange av disse får jobbtilbud på Gardermoen, og har kanskje ikke anledning til å kjøre egen bil, sa Knashaug, som også mente det bør være mulig å finne midler gjennom disposisjonsfond, og nedjustering av frekvenser på andre linjer.

hedmarktrafikk1
Ole Martin Knashaug, AP, (foran til høyre) mente det bør være mulig å bruke penger fra disposisjonfond og redusere frekvensen på bybussen i Hamar for å omprioritere midler til Kongsvinger-Gardermoen. Foto: Irén Carlstørm

 

Helge Thomassen trakk også frem at Hedmark Trafikk selv sier at bussen ikke skal konkurrere med tog i fylket.

– I fylkestinget blir vi også møtt med at man ikke vil konkurrere med tog, men det går ikke tog mellom Kongsvinger og Gardermoen, og da er det behov for et busstilbud på denne strekningen, sa Thomassen.

– Strekningen Kongsvinger-Gardermoen ligger ikke inne tiltaksplanen nå. Planen ligger nå ute på høring, med frist 20.februar, og jeg regner med at det kommer en uttalelse fra Kongsvingerregionen. Vi må se hva som skjer når vi skal behandle alle høringsuttalelser, før planen skal behandles i fylkestinget i juni 2017, avsluttet direktøren i Hedmark Trafikk.