Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

Telenors kutt berører ikke Kongsvinger

Telenor har besluttet å redusere bemanningen i Norge, og rundt 180 ansatte blir berørt flere steder i landet.

I følge en pressemelding fra Telenor legges virksomheten i Førde og Steinkjer ned, og kundesenteret for bedrift i Stavanger blir også lagt ned. Den øvrige delen av Telenors virksomhet i Stavanger blir ikke berørt. Kontoret på Lillehammer avvikles, og de ansatte overføres til Fåberg. I tillegg omorganiseres bedriftsdivisjonen, som innebærer overtallighet i all hovedsak på Fornebu.

berit-svendsen
Telenor Norge-sjef Berit Svendsen mener at endringer i markedet og rammevilkår krever kutt og omorganisering på kundesentrene. Foto: Martin Fjellanger/Telenor

Mer selvbetjening krever færre ansatte

Telenor begrunner omorganiseringen med et behov for å tilpasse seg endringer i samfunnet, samt rammevilkår i markedet, som er i stadige endringer.

– Mange medarbeidere som har stått på og gjort en god jobb for Telenor i mange år har i dag fått en tung beskjed. De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen. Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i pressemeldingen.

Selskapet henviser til et globalt teknologiskifte som påvirker alle bransjer, og at kundenes adferd også endrer seg kontinuerlig.

– Telenor skal lede an i digitaliseringen av Norge, og det innebærer at vi oftere enn før må gjøre endringer i vår egen organisasjon og måten vi jobber på. Vi ser at utviklingen i markedet skjer svært raskt, og vi må sørge for at Telenor står best mulig rustet til å møte utfordringene i forbindelse med det digitale skiftet, sier Berit Svendsen.

Fra Stavanger til Kongsvinger?

Av Telenors 27 kontorer i Norge gjøres det nå endringer ved fem av disse, og etter omorganiseringene vil selskapet stå igjen med 24 kontorer.

Kundesenteret i Stavanger avvikles 31. mars 2017, mens Telenors øvrige virksomhet i Stavanger med om lag 90 ansatte, ikke blir berørt.

Mens de ansatte i Førde vil  bli tilbudt å jobbe på Telenors avdeling i Rørvik, vil de som jobber i kundesenteret for bedrift i Stavanger få muligheten til å bli med videre til Telenors kontor i Kongsvinger eller i Rørvik dersom de er villige til å flytte. Alternativt tilbys de en sluttavtale.

Kongsvinger ikke berørt

Mittkongsvinger.no har vært i kontakt med informasjonssjef Caroline Lunde og leder for kundeservice Christina Endresen i Telenor Norge i dag for å få mer informasjon om hva omorganiseringene betyr for avdelingen i Kongsvinger.

– Hva kan du si hva som er Telenors planer for Kongsvinger-avdelingen?

christina
Direktør for kundeservice i Telenor Norge, Christina Endresen, kan fortelle til Mittkongsvinger.no at det ikke er noen planer om endringer i Kongsvinger. Foto: Telenor.

– Vi har i dag 85 fast ansatte og 15 midlertidige ansatte i Kongsvinger, og det er ingen planer og beslutninger om å gjøre noen endringer i Kongsvinger, kan Christina Endresen fortelle.

Hun utdyper at det i en overgangsfase med de øvrige endringene som skjer ved de andre avdelingene i Norge kan være behov for flere midlertidig ansatte ved avdelingen i Kongsvinger, og at det er knyttet direkte til nedleggelsen og endringene ved øvrige avdelinger.

– Disse stillingene vil i å så tilfelle kun være av midlertidig karakter i en overgangsfase, forklarer Endresen.

Lite sannsynlig med en fast økning i Kongsvinger

– Mener Telenor Norge at det er sannsynlig at ansatte flytter fra Stavanger til Kongsvinger når bedriftsenheten der legges ned?

– Nordmenn er generelt ganske stedfeste, og tidligere erfaringer tilsier at det blir få som vil flytte etter. Allikevel ønsker vi å presentere alle de ulike valgmulighetene som ligger foran de ansatte som blir berørt av nedleggelser og omorganiseringer i Telenor, sier informasjonssjef Caroline Lunde i Telenor.

– Hvor mange mener dere det i så fall dreie seg om?

– Våre ansatte i Stavanger fikk beskjed om at deres avdeling ble lagt ned i går. Nå starter prosessen hos de berørte om å tenke gjennom sine valgmuligheter. Vi skal forsøke å gi de best mulig bistand uansett om de velger å gå videre i arbeidslivet, eller om de velger å flytte til Kongsvinger. Alle våre ansatte i Stavanger får tilbud om sluttpakker basert på ansenitet, omstillingsbistand og om flytte til Kongsvinger eller Rørvik for å fortsette i Telenor, forteller Lunde.

– Dersom ansatte ikke vil flytte fra Stavanger til Kongsvinger, vil Telenor da styrke avdelingen i Kongsvinger med flere ansatte?

– Målet med omorganiseringen er å styrke Telenors digitale kontaktflater, slik som kundene i større og større grad krever av oss. I overgangsfasen fra ett til to kundesentre for bedriftsmarkedet, vil vi hyre inn midlertidig arbeidskraft til avdelingen i Kongsvinger. Det er kun en midlertidig løsning som skal sørge for at kundene ikke blir skadelidende av omorganiseringen, fortsetter Caroline Lunde.

Om det blir behov for mer fast arbeidskraft på Kongsvinger må vi evaluere ut fra hvor mange som ønsker å flytte etter, og arbeidsmengden for kundesenteret i Kongsvinger etter omorganiseringen, avslutter hun.

Tags from the story
, ,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *