Dagen før det åpne møtet om næringsutvikling i Kongsvingerregionen, presenterer Byregionprosjektet nye nettsider, KongsvingerRegionen.no, som samler all relevant informasjon for de som driver næring eller vurderer å etablere næringsvirksomhet i regionen.
Prosjektleder Lars Gillund i Byregionprosjektet har sammen med næringssjef Eva Snare i Nord-Odal kommune jobbet med å utvikle de nye nettsidene, som altså lanseres torsdag denne uken. Målet er å både selge inn Kongsvingerregionen som en attraktiv region å starte opp og drive næring i, samt synliggjøre mulighetene for å videreutvikle eksisterende næringsliv.

– Dette er et verktøy som skal videreutvikles, men vi velger å lansere den nå, og så håper vi på gode innspill og tilbakemeldinger fortløpende, sier Lars Gillund.
Skal gjøre det enkelt
Planen var først å samle all relevant informasjon fra de respektive kommunene som er med i Byregionprosjektet, men styringsgruppa var tydelige på at de ønsket et felles rammeverk som samler regionen enda tettere i det viktige arbeidet med å styrke næringsutviklingen.
– Hvorfor velger dere å lage dere nå en felles nettside for regionen?
– Det er mange prosesser i allle kommuner, og det er viktig å få en bevisstgjøring i kommunene på rutiner, kommunikasjon og håndtering av alle næringsrelaterte saker. Målet er at det skal bli enklere å etablere seg, det skal bli enklere å utvikle bedriftene sine, og det skal bli enklere og enda mer attraktivt å investere i Kongsvingerregionen, er det klare budskapet fra Gillund.
Offensive og ambisiøse
Han mener også det er viktig at regionen skal fremstå som offensive og med nasjonale ambisjoner.
– Vi skal være tydelige på at vi ønsker vekst og at vi vil legge til rette for det, og bistå alle som driver eller vurderer å etablere næring her, forklarer prosjektlederen.

Eva Snare kan fortelle at de har gjort et grundig stykke arbeid med å samle inn informasjon fra alle kommunene i regionen, og understreker at innhold og dynamikk vil være viktig for at de nye sidene skal fungere bra.
– Vi har laget en logikk som bygger opp under nettopp de tre satsingsområdene; for de som skal starte bedrift, for de som allerede driver næring i regionen, og for de som vurderer å investere her, forklarer hun, og fortsetter:
– Det er viktig at vi har gode «call-to-action»-punkter, slik at det er enkelt å få kontakt med en person som kan bistå, og som kan sørge for å koble på riktig person og kompetanse.
Blant annet er det en veldig kort vei dersom en potensiell investor ønsker å booke et møte for å få mer informasjon om investeringspotensialet i regionen.
– I oppstartsfasen går mailen direkte til meg, slik at jeg kan koble på de riktige personene med en gang, forklarer Lars Gillund med et smil.
Han håper at det etter hvert vil bli såpass mye aktivitet, slik at det må koordineres på annen måte. Samtidig er de klare på at de ikke forventer at folk står klare til å banke på døra for å etablere virksomhet i regionen.
– Ja, vil nettsidene bidra til at flere vil etablere seg her?
– Det er selvsagt et langsiktig og grundig arbeid som må gjøres på mange områder og plan, men jeg vil gjerne ta et konkret eksempel. Når Yngve Sjåstad Andreassen, som har veldig god kompetanse på godstrafikk, er ute i alle fora og snakker om godslogistikk og Kongsvingerregionen, så er det viktig at vi er lett tilgjengelige og fremstår målrettet og koordinert, forklarer Gillund.
Må plassere regionen geografisk
Han er glad for at Kongsvingerregionen har satt seg som begrep veldig raskt, etter at regionrådet vedtok å skifte navn på regionen i fjor høst. Samtidig mener Gillund det er en vei å gå når det gjelder å plassere regionen geografisk.
– Noen tror jo at Innlandet starter på Hamar. Da er det viktig at vi nå er veldig tydelige på at Kongsvingerregionen er et helt naturlig logistikk-knutepunkt i Innlandet, som ligger veldig nær de store markedene i Oslo-regionen, og at vi er klare på våre fortrinn med store bioressurser og bred og tung industrikompetanse, sier han.
Kommunene jobber for fellesskapet
Byregionprosjektet har klart å samle kommunene til en felles innsats for regionen, og prosjektlederen trekker frem kommunenes engasjement og evne til å bidra som avgjørende for fremdriften i prosjektet.
– Nord-Odal kommune stiller både kompetanse og ressurser ved at Eva har gjort denne fantastiske jobben med næringswebben, og på det åpne møtet torsdag bidrar Sør-Odal kommune veldig sterkt med planrådgiver Ingunn Brødmo Moss når det gjelder utvikling av arealplaner, kan Gillund fortelle.

Krever markedsføring
Både Snare og Gillund er tydelige på at Kongsvingerregionen.no også må markedsføres for at nettsidene skal bli synlige for potensielle aktører.
– Vi kommer til å jobbe med både Google Adwords, i sosiale medier, og vi vil også måtte fylle på med innhold for å være relevante og synlige. I tillegg må det dynamiske innholdet til enhver tid være korrekt oppdatert, forklarer Eva Snare.
– Men nå er vi i gang, og vi håper at dette kan bli et nyttig verktøy for hele Kongsvingerregionen fremover, avslutter Lars Gillund.