Tidligere har NRKs sommersatsing vært sommerbåten, og som de fleste husker kjørte de i fjor Skibladner på Mjøsa. I år tar NRK toget, og skal i følge NRKs nettsider stoppe på 40 stasjoner i 17 fylker på åtte uker.

I følge prosjektleder Thomas Hellum er det en utfordrende oppgave de nå tar på seg.
– Folk i NSB og Bane NOR forteller oss at dette er en mer komplisert og krevende oppgave enn hele togavviklingen under Lillehammer-OL, sier prosjektlederen i følge NRK.
Hellum står bak konseptet sakte-TV, og har kjørt minutt for minutt både på Bergensbanen, Hurtigruta, Saltstraumen og Skibladner. Etter Sommerbåten i 2013 og 2015 var spørsmålet hva de skulle finne på, og svaret ble altså en togtur.
Turen starter i nord, med Rognan i Nordland som første stopp 27.juni. Åtte uker senere ruller Sommertoget inn på endestasjonen Sarpsborg i Østfold. 20.juli kjører Sommertoget inn på Kongsvinger stasjon.
– Historien om jernbane-Norge er på mange måter historien om hvorfor vi bor der vi bor, sier Thomas Hellum til NRK.
Alt styres fra toget
For å få plass til alt utstyr og alle folk som skal være med, bygges det et spesialtog med åtte vogner. Den ene vognen ber en containervogn som skal romme scenen, og denne vognen blir i følge Hellum midtpunktet på stasjonen når de kommer frem.
Hver kveld sender NRK direkte fra perrongen, og Reiseradioen sender direkte fra stasjonen hver morgen, og reisen til neste stasjon sendes minutt for minutt, så her vil alt bli dokumentert. Og alt styres fra toget.
– I de andre vognene har vi redaksjonslokale, regikontroller, radiorom, smikerom og sovekupéer, så vi har alt vi trenger for å lage radio og TV både sent og tidlig, forteller Hellum.

Innlandet sin tur
– I år står innlandet for tur. Etter sommerne med båt har vi fått en strøm av invitasjoner fra steder i innlandet som også vi være med på sommerfesten .Det får vi til i år, sier Hellum, og avslutter:
– Vi gleder oss til å vise frem helt nye sider av landet vårt. Vi har god tid, og skal kjøre langsomt der vi kan.