For tredje året på rad dro frisørsalongen Hairport Gågata i Kongsvinger hjem seieren for «Årets salong» under Hairport-kjedens årsfest på Økern i helgen. I tillegg ble Camilla Johansen tildelt prisen «Årets Hairporter».
Frisør-kjeden består av rundt 20 salonger i Hedmark og Akershus med til sammen rundt 150 ansatte. Hvert år deles det ut priser for årets salong, lærling, medarbeider, frisør og årets «Hairporter».

Stolte over utviklingen
– Vi er kjempestolte over å få prisen som Årets salong for tredje året på rad, og det gir oss en ekstra motivasjon til å fortsette å utvikle oss, forteller daglig leder Yvonne Stenerud i frisørsalongen som holder til i Glommengata.

Kritieriene som ligger til grunn for å bli årets salong i frisør-kjeden er blant annet økonomi, med både omsetningsvekst og et godt overskudd. Videre vurderes teamwork, en stor og stabil kundemasse, lite fravær og et godt arbeidsmiljø.
– Jeg har jobbet i Hairport siden 1999, så jeg har vært med på utviklingen hele veien. Jeg er veldig stolt av salongen vår og de resultatene vi får til. Vi får stadig flere faste kunder og drop-in kunder. Vi har jo tretti minutters gratis parkering rett utenfor, og det hjelper, forteller hun.
Etter de to foregående årene Hairport Gågata ble kåret til «Årets salong» har de ansatte satt seg ned og satt seg mål og lagt planer for neste år, men så langt har de ikke kommet enda for 2017.
Fornøyde ansatte gir lite fravær
Etter de to foregående årene Hairport Gågata ble kåret til «Årets salong» har de ansatte satt seg ned og satt seg mål og lagt planer for neste år, men så langt har de ikke kommet enda for 2017.

Yvonne er også spesielt fornøyd med svært lite fravær blant de ansatte i året som gikk, og mener det er en stor styrke for salongen. Salongen teller nå 5 fagutdannede frisører og en lærling.
– I fjor hadde vi faktisk ikke noe fravær, og det er klart det er viktig både for kundene våre og for arbeidsmiljøet at vi har en så godt stabilitet. Det skal vi ta med oss inn i dette året også, sier hun.
Satser på kompetanse
I tillegg står kompetanse til en hver tid på programmet for å videreutvikle medarbeiderne og salongens tilbud.
– Vi vet at vi skal utvide vår kompetanse, og dessuten har vi nettopp fått en ny lærling vi skal følge opp, forteller Camilla Johansen, som selv ble tildelt prisen «Årets Hairporter» under årsfesten i helgen.
Prisen går til en medarbeider som har et brennende hjerte for jobben sin og for Hairport-kjeden. Personen må videre være initiativrik, være et forbilde for andre ansatte i egen og andre salonger, stille opp på, samt være positiv og inspirerende.
– Det er viktig med god og riktig kompetanse, og jeg tar nå selv en color-master-utdanning på Loreal-akademiet. Vi tar også kurs i utlandet for å videreutvikle oss, forteller hun.
Camilla har også ansvaret for alle lærlinger i Hairport-kjeden i Hedmark, og jobber i et kreativt team som blant annet jobber med arrangementer som Elle-festen, Se&Hør-gallaen og brudemessen på Losby Gods.
