Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

SJ øker til fem daglige avganger fra desember

I følge det svenske togselskapet SJ skal det allerede fra desember i år bli flere togavganger mellom Oslo og Stockholm.

Administrerende direktør i SJ, Crister Fritzson, sier til Dagsavisen at han har store ambisjoner med å styrke togtilbudet.

– I dag reiser 1,4 millioner med fly mellom Oslo og Stockholm. Vi tror at vi på lang sikt kan få 35 prosent av disse til å reise med toget i stedet, sier han.

Ett X 2000-tåg i ett skimrande höstlandskap.
SJ øker fra 3 til 5 daglige avganger mellom Stockholm og Oslo fra desember. Foto: Stefan Nilssjon/SJ

25 prosent økning

SJ erfarer at de har hatt 25 prosent flere reisende med SJ i perioden juli-september i år sammenlignet med samme periode i fjor, og de har kapret noe som tilsvarer nær 10 prosent av de om lag 1,4 millionene som årlig reiser med fly mellom den norske og svenske hovedstaden.

Fritzson forklarer denne passasjerveksten med at SJ satte inn sitt raskeste og mest moderne tog, X 2000, mellom Oslo og Stockholm i august i fjor, samtidig som antallet daglige avganger økte fra to til tre.

– Nå tar reisen drøyt fire timer mot opp mot seks timer tidligere, opplyser Fritzson.

– Når kapasitetstaket snart

Fritzon erkjenner at SJ har slitt med punktligheten på strekningen, og begrunner det med enkeltspor på deler av strekningen i Norge og Sverige, som innebærer at de er følsomme for endringer, og gjør at det blir vanskelig å ta igjen forsinkelser.

– Men fra 2017 endrer vi opplegget slik at det blir mer robust og vi mer punktlige. Dette skjer i tett samarbeid med Jernbaneverket og Trafikverket, forteller Fritzson.

– Men vi vil nå kapasitetstaket snart. Derfor må det bli dobbeltspor fra Karlstad til Oslo, mener Fritzson.

En slik utvidelse av infrastrukturen, i tråd med hva som allerede er tilfellet mellom store byer i Sverige og videre til København, vil komme mange til gode, påpeker SJ-sjefen.

– Vi opplever økning i passasjertallet på alle delstrekningene mellom Oslo og Stockholm, også innad i Norge, forteller Fritzson.

I det ligger at det også er arbeidspendlere på disse togene, i tillegg til mange forretningsreisende.

– For tidlig å si om det påvirker flytrafikken

Det er i følge forskningsleder Harald Thune-Larsen for tidlig å konkludere med om det økte togtilbudet mellom Oslo og Stockholm har en effekt på flytrafikken mellom de to hovedstedene.

– Foreløpig er det for tidlig å påvise effekten av SJs styrking av togtilbudet mellom Oslo og Stockholm. Det kan være store variasjoner i flytrafikken fra år til år. Uten SJs tog kunne også veksten i flytrafikken vært enda større, svarer Thune-Larsen.

Flytrafikken mellom de to hovedstedene har hittil i år økt med 3,5 prosent, men i følge Avinor er det stor variasjon mellom månedene, og Thune-Larsen mener også det kan være store variasjoner fra år til år.

Sporkapasiteten setter begrensningene

SJ har et mål om å ta 35 prosent av trafikken mellom Oslo og Stockholm, og Thune-Larsen mener at det kan være interessant for forretningsreisende med reisetider på drøyt fire timer, men sier at sporkapasiteten er begrensingen. ,

– Skal SJ nå 35 prosent, må de også få enda flere daglige avganger enn det de nå varsler fra desember. Det kan dagens begrensninger i sporkapasiteten sette en stopper for, tilføyer han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *