Annonse
[pro_ad_display_adzone id=2109][pro_ad_display_adzone id=2580]

Best på bredden gjennom 20 år

Da det ble en ledig plass på gutteturen til Spania som Stig Engebretsen skulle på i 1994, spurte han Tom Johnsen om han ville være med. Stig jobbet da som kjøreleder i Kurér, mens Tom var produksjonsleder på trykkeriet på Grøset.
vågogvinn
Under ferien fant de ut at de hadde mange felles ideer og tanker om å drive et trykkeri, men det var først da Tom søkte nye utfordringer ett år senere, at ideen om å starte et eget trykkeri sammen ble til en realitet. Han kontaktet Stig for å høre om han ville være med. Stig hadde da også bestemt seg for å prøve noe nytt, og hadde fått tilbud om jobb i Sties termotransport, med svarfrist to dager senere.
Den kvelden møttes de for en kopp kaffe og en prat, og der ble planene ble lagt for å starte bedrift sammen.
Samarbeid med tillit og raushet
– Å starte opp en bedrift sammen krever mye respekt, raushet og ærlighet. Vi lagde en avtale oss i mellom om at det var begges rett og plikt å si i fra til hverandre om det var noe som ikke fungerte oss i mellom, forteller Stig Engebretsen.
kurergrafisk
To gode kompanjonger som er best i bredden – og best ved elvebredden – gjennom 20 år.
Og allerede fra starten møtte gründerne på utfordringer.
– Som de fleste som ønsker å starte egen virksomhet, hadde heller ikke vi penger på bok. Vi kontaktet banken, og Svein Erik Enger i DnB trodde på oss og konseptet. Vi fikk finansiering med forbehold om at vi fikk tilskudd fra SND (Statens nærings- og distriktsutviklingsfond), minnes Tom.
De bestilte trykkmaskinen med forbehold om finansiering, og skulle få svar fra SND 22.desember. Svaret kom kl 11 dagen etter, og da var golvet i lokalene på Grøset allerede lagt. Det var bare å gå i gang med å bygge lokalene.
Begge minnes julen da de jobbet natt og dag for å få ferdig lokalene. Som mange andre som skal starte egen bedrift fikk de også god hjelp fra familie og venner for å få alt klart til åpningen og den første tiden.
To gutter startet opp det andre trykkeriet på Grøset med en tofarget trykkmaskin. Det måtte det bli en symbolsk markering på, og offisiell åpning av Kurér Grafisk ble derfor den 2.2 1996 kl 14.00. De hadde allerede et nettverk og kunder, og trykkmaskinen begynte å gå for fullt.
– I starten var det bedrifter som Gandalf, Grøset og  Vanebo, samt Norges håndballforbund og Politidirektoratet som var kundene, og det gikk nesten på krona som budsjettert fra begynnelsen av.
Omsetningen økte fra 1,6 til 4,8 millioner på tre år, og bestemte seg raskt for at de skulle ansette en person som kunne jobbe med designtjenester i tillegg til at de fortsatt hadde fokus på å være en produksjonsbedrift, og Kari-Anne ble med på laget fra 1998.
Viktig strategivalg
Etter 3-4 år og driften var godt i gang startet de en strategiprosess. Hvor skulle de gå videre?
De å endringene som kom i trykkeribransjen, og at de som en liten produksjonsbedrift ville tape i kampen med de store.
De måtte ta et veivalg, og enten kjøpe opp et trykkeri for å bli større, eller satse mer som et reklamebyrå. De valgte det siste, med mål om å ha kontroll på hele budskaps-prosessen.
– Vi ønsket å komme nærmere kunden og jobbe med budskapsløsninger som leverer alt fra a til å – eller” best på bredden”, som vi har valgt å kalle det, forteller Tom Johnsen.
De hadde fortsatt en trykkerimaskin, og så at både de, Glåmdal Trykkeri og Vinger Trykkeri hadde hver sin 4-fargers trykkerimaskin som ikke gikk for fullt, og som konkurrerte om de samme kundene. De kontaktet de andre trykkeriene, og kom frem til en enighet om å kjøpe seg inn i selskapene.
I 2009 samlet alle tre selskapene seg på Siva-området for å kunne utnytte stordriftsfordelene og spisse bedriftenes kompetanse.
– Å samle flere organisasjoner som skulle jobbe sammen, og samtidig være selvstendige selskaper var en utfordring. Det har vært tøffe tak, men alt i alt har det gått veldig bra, forteller Stig.
Kjøpte Østlandsnett
De kjøpte ”innholdet”, det vil si kompetansen, kundene og maskiner i tidligere Østlandsnett fra Glåmdalen høsten 2015 for å satse mer på digitale medier.
– Det var bra timing for oss, og vi kan nå tilby enda mer i verdikjeden for våre kunder, i tillegg til at vi også nå kan hoste nettsider, forteller de.
De har vært bevisste på å opprettholde selskapsstrukturen, og at hver bedrift rendyrker sine tjenester. I dag teller bedriftene 17 personer fordelt på fire selskaper.
Gjennom alle år har de levert alt fra visittkort og årsrapporter til å levere 53 marsipankaker på spiserommene hos betongstasjoner rundt omkring i landet i løpet av et par dager før jul, til paller med vin med eget trykk på til bedrifter.
– Nå runder Kurér Grafisk 20 år. Hvordan ser fremtiden ut for bedriften?
– Vi har akkurat ansatt en selger som har kompetanse og et stort internasjonalt leverandørnett innen profilartikler, så der vokser vi mye. Ellers vil vi nå ha fokus på drift og konsolidering, forteller Stig Engebretsen.
kurergrafisk1
Hele gjengen på Kurér Grafisk jubler over de første 20 årene og gleder seg til feiring.
 De regner med en omsetning på rundt 7 millioner kroner hos Kurér Grafisk i år, og de har mål om å øke det de neste årene gjennom å være oppdaterte på den tekniske utviklingen og kunne levere produkter og tjenester som gjør at kundene kan lykkes i sine markeder.
-Mange reklame- og designbyråer er opptatt av å vinne priser og være i fokus. For oss er dette uinteressant. Vi skal vise frem hvor gode kundene våre er – det er de som skal lyse og få oppmerksomhet, sier Stig.
– Kurér Grafisk har fokus på at kundene våre skal ha en fordel fordi de har en bedre leverandør enn sine konkurrenter, sier Tom med glimt i øyet.
Kremmere som trives med å utvikle
Både Tom og Stig har et ”kremmer-gen”. De er kreative og liker å se muligheter, og det er et tankesett de ønsker å formidle til sine kunder også.
– Å drive en bedrift handler om å se mennesker og bygge relasjoner til både kunder og ansatte. Vi er opptatt av å ha flinke folk og gi våre ansatte ansvar og tillit, forteller Tom.
– Hva er drivkraften deres som gründere?
– Det er moro å skape, utvikle og få lov til å jobbe med noe vi liker. Og så er det jo hyggelig å lage noen arbeidsplasser, sier Stig.
Og gleden over å ha jobbet i 20 år med å utvikle bedriften ønsker Tom og Stig å dele med både kunder, leverandører og alle andre, og inviterer til en jubileumsmarkering på Siva førstkommende torsdag.
– Grillen er varm hele dagen, så det er bare for folk å komme innom når det passer, avslutter Tom Johnsen og Stig Engebretsen.